Proč je Facebook (Meta Platforms) v roce 2022 povinnou metaverse akcií
Publikováno: 11.01.2022 09:56:35Rok 2022 se stává rokem metaversa.
Vyhledávání tohoto termínu na Googlu v posledních třech měsících prudce vzrostlo poté, co Mark Zuckerberg, generální ředitel mateřské společnosti Meta Platforms Facebook (NASDAQ:FB), prohlásil, že mění značku, aby vyjádřil své přesvědčení, že budoucnost společnosti – a technologií – je v metaversu. Tento termín označuje internetovou virtuální realitu, v níž komunikujete jako trojrozměrná postava, nikoliv s pouhou obrazovkou.
Zuckerberg není jediný, kdo sází na metaversi. Zájem o virtuální světy, jako je Decentraland, prudce roste: Jeho uživatelská základna se za poslední tři měsíce zvýšila desetkrát na 300 000 aktivních uživatelů měsíčně. Ačkoli metaverse není nová myšlenka, zdá se, že technologie pro ni konečně existuje, stejně jako zájem o ni a její využitelnost, což dokládá vzkvétající trh s nefungujícími tokeny (NFT) a přechod na ekonomiku na dálku během pandemie.
Ačkoli existuje mnoho různých způsobů, jak získat expozici v metaversu, Meta Platforms jsou akcie, které musíte vlastnit, pokud se zajímáte o trojrozměrný internet. Zde je důvod.
Facebook je lídrem v oblasti náhlavních souprav pro virtuální realitu
Sluchátka virtuální reality jsou pro metaversi tím, čím je chytrý telefon pro mobilní internet: Je to klíčový kus hardwaru, který potřebujete k přístupu k němu. Facebook v roce 2014 koupil výrobce VR headsetů Oculus za 2 miliardy dolarů a zdá se, že se mu tato sázka konečně vyplatila, protože gigant sociálních médií má v oblasti VR headsetů vedoucí postavení.
Podle údajů společnosti IDC získal Facebook v prvním čtvrtletí roku 2021 téměř dvě třetiny celosvětového trhu s náhlavními soupravami VR a byl motorem téměř veškerého růstu v této kategorii. Jinými slovy, Oculus Quest má dobré předpoklady stát se iPhonem metaversa a Facebook má spoustu peněz, které může utratit, aby si tuto výhodu prvního hráče udržel.
Údaje z prázdninové sezóny také potvrzují dynamiku společnosti Oculus. Podle údajů společnosti Sensor Tower byl ve dnech po Vánocích s 1,3 milionu stažení od 21. do 27. prosince aplikací číslo 1 v obchodě Apple App Store i v Google Play. Za předpokladu, že tato čísla představují 1,3 milionu nadaných úkolů, poptávka po náhlavní soupravě rychle roste.
Facebook sype peníze do metaversa
Společnost překvapila trh přejmenováním na Meta Platforms, ale nápis byl na zdi již několik měsíců. Zuckerberg při hovorech o výnosech pravidelně hovořil o metaversu jako o další důležité technologické platformě a vyzdvihoval vznik Oculusu a vlastní divize Facebooku pro VR/AR, Facebook Reality Labs (FRL).
Facebook loni uvedl, že v roce 2021 vynaloží na FRL nejméně 10 miliard dolarů a v roce 2022 a dalších letech bude toto číslo pravděpodobně výrazně vyšší. Většina společností nemůže s takovým válečným fondem soupeřit a společnost má v této divizi již asi 10 000 zaměstnanců, což je na technologickou firmu obrovský počet.
Stejně jako Amazon využil svého náskoku v oblasti cloudové infrastruktury s Amazon Web Services, zdá se, že Facebook je připraven udělat totéž v oblasti VR a rozšířené reality. S takovým kapitálem a zaměřením na metaversum bude těžké sesadit Facebook z piedestalu.
Facebook má již vybudovanou uživatelskou základnu
V celé rodině svých aplikací – mezi které patří Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger – má Meta více než 3 miliardy uživatelů měsíčně. Zatímco první fází metaversa je vytvoření publika a angažovanosti prodejem milionů náhlavních souprav VR, další fází bude pravděpodobně znovuzavedení mnoha stejných sociálních sítí pro funkce, jako je hraní, zábava, učení a práce, které již existují na platformách sociálních médií, jako jsou Facebook a Instagram.
Zde má Meta díky svému zabudovanému publiku zjevnou výhodu, protože miliony podniků, které inzerují na Facebooku a Instagramu, budou pravděpodobně následovat oční bulvy do metaversa, což znamená, že Facebook již má způsob, jak virtuální světy zpeněžit nad rámec pouhého prodeje náhlavních souprav.
Opět platí, že začínající podnik nebo dokonce technologický gigant, jako je Apple, nebude schopen tak snadno zopakovat tento druh digitálního ekosystému.
Podnikání v metaversu máte v podstatě zadarmo
Trh je dlouhodobě medvědí, pokud jde o budoucnost Facebooku. Akcie byly navzdory tempu růstu trvale podhodnoceny, a to zřejmě kvůli přesvědčení, že trh s digitální reklamou zpomalí, špatná pověst Facebooku nakonec povede k jeho zániku nebo že regulátoři společnost uškrtí.
Po letech lámání rukou nad takovými událostmi se však nic takového nestalo a růst Facebooku je na společnost jeho velikosti i nadále pozoruhodný. Příjmy v posledním čtvrtletí vzrostly o 35 % na 29 miliard dolarů a provozní zisk o 30 % na 10,4 miliardy dolarů.
Téměř všechny tyto příjmy pocházely z reklamní činnosti, což znamená, že poměr ceny akcie k zisku ve výši pouhých 23,4 nezohledňuje potenciální růst díky FRL nebo Oculusu.
To znamená, že investoři si dnes mohou koupit akcie Meta Platforms a v podstatě získat metaverse byznys zdarma. Pokud hledáte expozici v metaversu, nákupem mateřské společnosti Facebooku získáte obří, rychle rostoucí a vysoce ziskový reklamní byznys, který se obchoduje za výhodnou cenu, a k němu připojenou přední značku VR headsetů.
Zdroj: bloomberg.com
Dokumenty ke stažení
K&L Rock zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory.